Sphärischer Hybrid-Synthesizer ‚Mitosynth‘ (Universal Retina 16:9) [Blogposting 2x aktualisiert]

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Unbelievable Sonic Prowess

TOPTIPP! Das inzwischen reichhaltige Angebot mit hervorragenden Synths für iOS lässt kaum etwas zu wünschen übrig – ein Neuzugang muss da schon etwas Besonderes bieten. Mitosynth tut das in mehrfacher Hinsicht.

Die unerhört mächtigen Hybrid-Features: Additive Synthese plus Wavetable-Manipulation plus jegliche Kombinationen und Zwischentöne davon. Es gibt hier fabelhafte neue Möglichkeiten, Sounds herzustellen, unterstützt von einer expressiven und innovativ gestalteten Modulationsmaschine, und das alles ist nach kürzester Einarbeitungszeit erfrischend intuitiv zu bedienen.

Ausstattung: • Core MIDI • Virtual MIDI • Background Audio • Audiobus (inkl. State Save) • Inter-App Audio • AudioCopy/PasteAudioShareDropbox • Performance Recording • Universal App •

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Website des Herstellers WoojiJuice mit Audio Gallery (unbedingt besuchen – ein paar von den Sound-Demos sind bereits im vorliegenden Rossau-Blogposting weiter unten eingebettet) und PDF-Bedienungsanleitung (engl.). Ausführliche und professionelle Diskussion im Audiobus-Forum.

Zitat aus dem Store (Teil 1):

mitosynth_ios-app_homescreen-iconSynthesis without the spaghetti. From the creators of Grain Science and Sylo Synth (used by Gorillaz and The Flaming Lips). A powerful hybrid synthesiser with a magical interface.

Pick from 100 built-in patches — or design your own. Start with additive synthesis, wavetables, or a sophisticated mix. Add rich modulation, effects and filters, controlled by powerful LFOs and beyond. Make vibrant leads, vast soundscapes, compelling basses, warm bath or deep sea pads, and so much more.

The sound is complex, but the controls are not. Synth engine and UI both offer clarity and power — you’re holding in your hands a miracle of touch-screen technology, why limit it to the switches and dials of decades-old hardware?

Mitosynth takes a simple approach: With a tap, almost any dial can be switched out for a graph with automation controls, including LFOs, 5-stage DADSR envelopes, ingenious noise generator, BPM sync — and MIDI, of course. Plus X/Y pads for the hands-on approach.

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Funktionen, die mit > markiert sind, lassen sich den X/Y-Pads zuweisen.

Diese soeben aufgezählten Elemente (Effekte, Generatoren…) einem der vier X/Y-Pads (diese über verschiedenste Tap- und Wischgesten zu bedienenden Fuzzy-Steuerflächen sind über den Haupt-Menüpunkt „Perform“ erreichbar) zuweisen (sofern die Buttons über ein >-Zeichen verfügen):

„Edit Patch, Modulation, Amount, >, Constant, Pad“ – nur als Beispiel; das ist wie gesagt überall dort möglich, wo eine eckige Klammer auf dem dazugehörigen virtuellen Drehregler (= Standardsteuerung) aufscheint.

And you can combine them. Use one automation to control which (or how much) of two others affect a setting. Many of the automation controls are themselves automatable. You can repeat this, going to deeper levels. LFOception!

The flexible FX chain means no messing with complicated routing tables, or stringing cables around until your screen looks like a plate of pasta: Slot the distortion, filter, delay and other effects you want, in the order you want. Simple!

Powerful like a modular synth. Clean and straightforward like a modern iOS app.

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Rossau-Screenshot vom iPad Air, „Settings“-Seite: Hier sind die „Ribbon Controllers“ statt der klassischen Klaviatur ausgewählt. Damit kann auch die Anschlagsdynamik (Velocity, Wikipedia) moduliert werden, indem man an den Flächen entlanggleitet (oder bestimmte Stellen anschlägt). Anzeige durch subtile Schattierung. Schloss aktiviert = Tastenverriegelung (Dauerton).

Kurztest am iPad Air mit Referenzkopfhörern (Sennheiser, AKG) und PA-Anlage (Harman Kardon): Ein schier unglaublicher Ohrenschmaus der Extraklasse! Luftige, seidenweiche und noch nie gehörte (auch abseits von iOS nicht) Soundflächen.

Kristallklar, störungsfrei, wunderbar! Differenzierte und wuchtige Sub-Bässe, die unter die Haut gehen, linear und ohne Übertreibung der unteren Mitten (wie es leider oft der Fall ist). Pulsierende, lebendige und dynamische Leads.

Technisch überkomplett ausgestattet. Perfekt stabil in dem zweistündigen Test. Einfach und übersichtlich, wie sich die Quellen und Effekte (etwa niederfrequente Oszillatoren und Hüllkurven) frei stapeln lassen („LFOception“). Hervorragend durchdacht (etwa Save/Discard, die ausgezeichneten, mitgelieferten Patches sind geschützt) & dokumentiert.

Die Kurven in der Wavechamber lassen sich direkt manipulieren (berühren, dehnen, schrumpfen, Punkte verschieben…). Sehr selten anzutreffen bei Musik-Apps: Ausrichtung/Haltung sowohl hochkant als auch im Querformat möglich (Autorotation). Benutzerfreundliches Layout, man hantelt sich durch die Seiten von Menüpunkt zu Menüpunkt (statt der altbekannten Modulations-Matrix-Darstellungen – womöglich noch mit virtuellen Verbindungskabeln). Diese Form der visuellen Umsetzung lässt viel direkter erkennen und verfolgen, was die LFOs und Kurven bewirken – wo genau und wann.

Ultrapraktisch: Dropbox-Backup der Patches. Erreicht man einen Menüpunkt zum ersten Mal, scheinen Hinweise zur Bedienung auf:

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Mitosynth hat viel vom beliebten Addictive Synth (s. Rossau-Blog über den Wavetable-Synthesizer), vielleicht nicht ganz dessen Tiefe (was die additive Synthese anbelangt), ist jedoch einfacher zu bedienen und bietet durch die Wavechamber ganz spezielle Charakteristika. Mitosynth läuft auch gut am iPad 2 und iPhone 5c. Ein Musterbeispiel an weitgehend reduziertem Skeuomorphismus. Exzellente und absolut beeindruckende Ergänzung unserer Synth-Sammlung!

Demo-Video: Introducing Mitosynth

Vor wenigen Stunden erschienen. Als Einführungs-Aktion um 33% ermäßigt, das macht 8,99 €. [Edit 29. 6. 2014: Aktion beendet. Preis nun 13,99 €.] 13,9 MB. Link ins Store:

Mitosynth

Spooky Demo auf SoundCloud:

(Einfach einen guten Kopfhörer anschließen und den Play-Button betätigen.) Na, hab ich zuviel versprochen? Übrigens: SoundCloud-User Cinebient = Mitosynth-Betatester.

Hier folgt die Komplettierung des Zitats von der Originalbeschreibung Mitosynth, ein Gratis-Synth vom gleichen Hersteller und erste Review- und Tutorial-Videos:

Also features:

  • Filters, crushers, distortion, warm fuzz, flanger, phaser, echo, tube resonance and chorus. Install up to four in any order — plus a high-quality reverb
  • AM, PWM, Phase Mangulation, Supercharger unison mode
  • Mono and Polyphonic glide, and Regular, Toggle and Latch sustain, customisable keyboard
  • Slick patch and audio management with search and tagging
  • Easily share patches with friends, including any additional audio they require
  • Complete manual built-in, and available for download too

…and far more features than can be listed here. Check out the website for the full details!

Note: Wooji Juice thinks spaghetti is great providing it is on a plate with a nice sauce, not your screen :)

Aus der Website:

Making A Noise

At the heart of Mitosynth is the “Wavechamber”. This is like a big vat where you pour in audio and mix it up. You can feed into it from the on-board additive synthesiser, you can record new samples right within Mitosynth, use any of the waveforms supplied with the app, or import your own from other apps using standard tools like AudioShare and AudioPaste.

You can also use the prefilter, which syphons off sound from the Wavechamber, applies an effect to it, then pours it back in for further mixing. In total a patch can have 32 pieces of audio in the Wavechamber. Each one can be mono or stereo, single-shot or looped.

Each voice has its own Wavechamber — the audio in the chamber is the same for all, but the blending can be different for each one. The results are then modulated (again, per voice) with your choice of modulation mode, and only then are the voices mixed together and sent through the subtractive-style, programmable global FX chain.

The FX chain lets you install the effects you want (multiple times, if you like) in any order. Just tap “add fx” and pick one out. Simple! The chain ends with a high-quality reverb unit for giving your audio that sense of vast space (of course, you can bypass it if that’s not your thing).

This is a powerful audio engine that you can easily tailor to your needs. But it’s only one half of the picture.

Turning It Up To 11

You can’t deny that some of the synths of years gone by had amazing, warm sound. But there’s also no reason why old-school sound needs old-school controls. Dials can be convenient. Mitosynth has dials. But when you need sophistication, you can tap almost any dial in Mitosynth and flip it out for an automation graph: linear changes, LFOs, 5-stage DADSR envelopes, an extremely sophisticated noise generator, and BPM sync too.

Did I mention? The LFOs, envelopes, and noise all have dials… and many of those can be flipped and automated with more LFOs, envelopes and noise. And yes, you can dive to deeper levels. LFOception!

And the flexible FX chain means no messing around with complicated routing tables or stringing cables around until your screen looks like a plate of pasta.

Everyone loves bullet lists, right? :)

Highlights:

  • Almost any dial in the system can be controlled by MIDI CC, velocity, XY pad, or sophisticated LFO, noise and envelope generators.
  • The noise generator alone probably deserves a special mention, allowing for both dramatic and subtle effects from light audio grunge to tape wobble to trickling liquids.
  • Feed your audio with wavetables, samples, additive synthesis and prefilter.
  • Voice modulation: AM, PWM, Phase Mangulation, and Supercharger unison mode.
  • A dozen effects units, including filters, crushers, warm fuzz, phaser, tube resonance and chorus. Install up to four in any order — plus a high-quality reverb to round things off.
  • Performance mode featuring XY Pads and fast access to your favourite patches.

Also featuring:

  • Customisable keyboard: key size, scale (blues, pentatonic etc), and either regular piano keys or expressive “ribbon” controllers supporting individual velocity control.
  • Polyphonic pitch glide, as well as standard hardware keyboard-style mono glide, allows you to glide entire chords, or individual notes within chords.
  • Normal, Toggle or Latch sustain modes. Supports MIDI sustain pedal.
  • Single-shot or looped audio sources, and non-destructive loop softening to make click-free loops out of found audio.
  • Install the same effect multiple times with different settings if you want.
  • Built-in performance recording.

Making life easier:

  • Copy and paste control values from dial to dial — including complex automation.
  • Quickly search your patch and audio libraries for a word or phrase, or tag them for quick access.
  • Easy tap-and-twist MIDI CC learning, and tap-to-tune imported audio.
  • Comprehensive manual built in to the app, or available for download, for printing or reading on another device.
  • On iPad, supports landscape or portrait for all modes and features. On iPhone, hold in landscape for full-size keyboard and performance controls, hold in portrait for patch editing, library and settings.

Fitting in with others:

  • Background audio to play alongside other apps.
  • Compatible with Audiobus: stream your Mitosynth audio to other apps.
  • Use AudioCopy, AudioShare, Dropbox or iTunes File Sharing to share your recorded performances, and get sampled audio in and out of the app.
  • Core MIDI and Virtual MIDI for controlling Mitosynth from hardware or other apps. You can also link velocity and MIDI CC to individual synth controls.
  • Easily share your patches with friends. Shared patch files automatically include any additional audio they require.

Ende des Zitats. Wird demnächst ergänzt, sobald neues Material vorhanden.

Rossau Blogposting Aktualisierung

27. Juni 2014, 16 Uhr. Das erste Review-Video ist erschienen – von Tim Webb. Er erläutert besonders den „Morph-Modus“ in der „Wavechamber“ (mit einem Tastendruck werden mehrere Wave-Schnipsel – raffiniert und justierbar ineinander übergehend – abgespielt) und kratzt damit nur an der Oberfläche der Möglichkeiten:

Begleittext: „Mitosynth is a unique new app, equipped with a hybrid additive-wavetable synth engine and a sampler. This app gets deep, with layers of modulation, but does so in an easy to use interface. All of this makes for big sounds and a fun time exploring them!“

Jemand schrieb als Antwort auf das Video: „I noticed you were having some trouble with the knobs and were electing to push and drag on the numbers instead. As you mentioned, doing this obscures the numbers. The knobs actually have a really ingenious way of working, similar to Thor [s. Rossau: Eldorado für Soundtüftler Thor Polysonic Synthesizer von Propellerhead (iPad, Retina)].

Push and drag close to the knob to achieve course granular control. Push and drag away from the knob to achieve fine grain control. This allows you to get incredible accurate control over some of the more sensitive settings. Anyway, just thought I’d mention it since its actually one of my favorite features of the app.“


Anlässlich des Erscheinens ist eine andere App des gleichen Herstellers nun zur Pro-Version befördert worden. Die „Top In-App-Kauf“-Option im Wert von 3,59 € scheint in iTunes zwar noch auf, innerhalb der App jedoch nicht; alle Features sind inklusive (Dropbox, Speichern und Laden von eigenen Sounds, Speichern von Recordings, „Öffnen mit…“). Sylo Synthesiser (iPad, Retina, 10,3 MB, mono, jüngste Aktualisierung: 26. 6. 2014).


Weiteres Review-Video über Mitosynth:

Kurse für Anfänger vom Hersteller. 1. Teil. Orientation/Überblick (ab 1:36 ertönen gelegentlich Sounds):

2. Teil. Saving Patches:

Aus einem Review:

„Seriously though, this isn’t about whether it can make sounds other synths can’t. It’s about the process of creating the sounds you want to hear. It’s about finding inspiration in the workflow and making new creative connections in your brain. Any robust, modern synth can make limitless amounts of sounds, but that doesn’t mean you’ll find inspiration in the process.“

Demos auf SoundCloud:

Begleittext: „Made with a Beta Version of the coming iOS Synth Mitosynth from the developers WoojiJuice.“

Begleittext: „The next 39 patches which are included into the 200 Patch Package.“

Weitere Demos auf der Hersteller-Website (Audio Gallery).

Rossau Blogposting Aktualisierung

26. Juli 2014. Mitosynth wurde umfangreich aktualisiert! Zwei neue Wavechambers! Zitat aus dem Store:

painter@2xgridcøre@2x

Neue Funktionen von Version 1.1

Major new features:

  • Inter-App Audio support
  • Audiobus State Saving
  • Painter mode: Paint your own single-cycle waveforms into the Wavechamber
  • Gridcøre mode: Assemble waveforms into a grid, morph across them in 2D
  • Create “packages” from your patches, to share with others
  • 20 additional built-in patches

Other neat stuff:

  • Additional musical scales & ability to transpose them
  • Adjust tuning & mix levels in the Wavechamber (e.g. you can make pre-baked chord patches)
  • Can type in exact values for dial settings (& don’t forget: you’ve always been able to fine-tune settings by dragging downwards while adjusting them!)
  • Lots of extra flexibility in patch design, including enhanced settings for Bit Crush, High Pass, Low Pass, Pitch Bend, use Tube Resonance in the Prefilter
  • And of course various minor stability, performance & UI improvements.

If you enjoy this Mitosynth update, please take a moment to rate it! Thanks!

Weitere illustrierte Details zum Update im Blog des Herstellers.

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2 Antworten zu Sphärischer Hybrid-Synthesizer ‚Mitosynth‘ (Universal Retina 16:9) [Blogposting 2x aktualisiert]

  1. Cinebient schreibt:

    Toller ausführlicher Bericht…. aber ich (Cinebient) bin nur einer der unabhängigen Beta Tester. Ich habe keinerlei Verbindungen zu WoojiJuice.
    Der Synth allerdings ist klasse und schlägt in einigen Bereichen sogar viele grosse VST!

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